آشنایی با توری گابیون، انواع و کاربرد آن

توری گابیون پارسیس

آشنایی با توری گابیون، انواع و کاربرد آن

معرفی توری گابیون

توری گابیون یکی از پر کاربردترین توری های فلزی موجود در بازار است که چشمه هایی 6 ضلعی دارد. اگر چه این نوع توری را در موارد بسیار کم و نقاط خاصی به منظور حصارکشی مورد استفاده قرار می دهند، اما غالب مصرف آن در پروژه های عمرانی و راه سازی می باشد. توری های گابیون شباهت ظاهری بسیاری به توری های مرغی دارند. این در حالی است که تفاوت هایی چشمگیر نظیر ابعاد رول، مفتول مورد استفاده در ساخت و چشمه های ایجاد شده میان این دو توری وجود دارد.

نام توری گابیون برگرفته از واژه ای ایتالیایی به معنای محفظه بزرگ است و در اصطلاح هر نوع فنس و یا حصار فلزی که از مصالحی همچون سنگ و سنگ ریزه پر گردد، گابیون می نامند. توری های گابیون را تحت عناوین دیگری نظیر توری سنگی، توری سنگ و گاهی تور سنگ نیز می شناسند.

توری های گابیون فلزی را به منظور افزایش مقاومت با هدف استفاده در شرایط خاص با استفاده از گالوانیزه گرم آبکاری نموده و بدین ترتیب مقاومت آن را به طرز چشمگیری افزایش می دهند. همین موضوع توری های گابیون را به گزینه ای مناسب جهت استفاده در صنعت تبدیل نموده است.

مشخصات فنی توری گابیون

توری گابیون را در رول هایی به طول 40 الی 50 متر و عرض 1 تا 3 متر تولید کرده و جهت استفاده مصرف کنندگان به بازار عرضه می نمایند. مفتول های گالوانیزه گرم مورد استفاده در بافت این توری ها دارای قطرهای 2، 2.5 و 3 میلی متر هستند. گفتنی است که هر متر مربع از توری های گابیون وزنی معادل 2 کیلوگرم دارد.

چشمه های شش ضلعی توری های گابیون ابعادی به اندازه 6*5، 10*8 و 10*10 می باشد. گابیون های با چشمه 6*5 را در کف آبراهه ها مورد استفاده قرار می دهند. این در حالی است که توری گابیون دارای چشمه 10*8 بسیار کاربردی تر هستند.

مزیت های توری گابیون

توری های گابیون از جمله مفیدترین توری های موجود در بازار هستند. پوشش گالوانیزه گرم این دسته از توری ها موجب افزایش عمر مفید آن ها می گردد. به گونه ای که می توان گفت توری های گابیون حداقل 40 سال عمر می کنند. این توری ها نیازی به حفاظت فیزیکی ندارند و سنگ پر کننده آن ها فراوان و ارزان است. سازه های گابیونی نیازی به مهارت تخصصی به منظور نصب ندارند. این توری ها را با توجه به نیاز و سفارش مشتری می توان در طول ها و عرض های گوناگون تهیه کرد. گفتنی است که مقاومت توری گابیون در برابر شرایطی نظیر رطوبت و فشار بسیار مثال زدنی است.

انواع توری گابیون

همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، توری های گابیون سبدهای استوانه ای و یا مکعب مستطیلی سیمی پر شده از سنگ هستند. به منظور ساخت این دسته از توری ها، نخست سبدهای فلزی از پیش ساخته شده را قفل نموده و سپس داخل آن را با استفاده از سنگ های دارای اندازه های معین پر می کنند. این توری ها انواع گوناگونی دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  • گابیون های سیمی بافته شده

مش سیمی که به منظور بافت توری گابیون مورد استفاده قرار می گیرد، قطری معادل 2.7 میلی متر داشته و چشمه هایی لانه زنبوری با دیافراگم 100*80 میلی متر دارد. سبدهای استوانه ای تولید شده با استفاده از دو مش سیم پیچ خورده از جنس استیل که دو بار آن ها را بافته اند، توری گابیون سیمی بافته شده نامیده می شود. این نوع از گابیون ها را با استفاده از سنگ های دارای ابعاد مشخص پر نموده و به منظور کنترل آب رودخانه ها و امور اضطراری مورد استفاده قرار می دهند.

این دسته از گابیون ها را با استفاده از سیم های تقویت شده فولادی می سازند. این امر موجب سهولت و تسریع نصب توری گابیون می گردد. گفتنی است که این دسته از گابیون ها را تحت عنوان گابیون های جوش داده شده نیز می شناسند.

  • جعبه گابیون

این دسته از توری های گابیون دوست دار محیط زیست هستند و هزینه تهیه آن ها بسیار مقرون به صرفه می باشد. جعبه های گابیون نوعی از توری های گابیون هستند که مقاومت بسیار زیادی در برابر شرایط بد محیط زیست از خود به نمایش می گذارند. همین امر موجب شده است که افراد زیادی به استفاده از این نوع گابیون ها روی بیاورند.

قیمت مناسب و همخوانی با طبیعت توری گابیون را به جایگزین مناسبی برای سیستم های بتنی تبدیل کرده است. نصب ساده و سریع، توانایی تغییر شکل بدون آسیب پذیری، مقاومت در مقابل نیروهای طبیعی و… از مزایای جعبه های گابیون می باشد.

  • پوشش تور سنگی

پوشش تور سنگی نوعی از توری های گابیون است که اجزای تشکیل دهنده آن در ابتدا به صورت مستقل تولید شده و سپس در کنار یک دیگر قرار می گیرند. این توری های جعبه مانند انعطاف پذیر را که ابعاد گوناگونی دارند، در کناره ها و یا در کف رودخانه ها مورد استفاده قرار می دهند. اصلی ترین ویژگی این نوع از توری گابیون طول زیاد و ضخامت ناچیز آن است.

  • تور سنگ جعبه ای یا بلوکی

تور سنگ های بلوکی که از آن ها تحت عنوان تور سنگ جعبه ای نیز یاد می شود، سبدهایی ذوزنقه و مستطیلی  دارای طول، عرض و ارتفاع برابر بوده که غالبا به شکل الگوهایی پلکانی در کنار یک دیگر قرار داده می شوند.

  • تور سنگ کیسه ای یا لوله ای

تورسنگ های کیسه ای به عنوان نوعی از توری های گابیون که از آن ها تحت عنوان تور سنگ لوله ای نیز یاد می کنند، جعبه هایی استوانه ای شکل و ساخته شده از سیم ها، مفتول های گالوانیزه و گاهی نایلون هستند. این دسته از توری گابیون با استفاده از مصالحی گوناگون و سنگین نظیر آجر و سنگ پر می شوند.

کاربرد توری گابیون

توری های گابیون را غالبا به منظور ساخت دیوارهای سنگی مورد استفاده در مقاوم سازی تجهیزات ساختمانی مربوط به بناهایی که ناپایدار هستند، مورد استفاده قرار می دهند. ساخت دیوارهای حائل به منظور تکیه گاه پل ها، ساخت دیوارهای محافظ در دیواره آبراهه ها و کف خروجی ها و… از دیگر کاربردهای توری های گابیون است. این دسته از توری ها را به طور گسترده ای در پروژه های سد سازی و جاده سازی نیز استفاده می کنند.

 

برخی از محصولات ما

در زیر میتوانید برخی از محصولات گروه پارسیس را مشاهده بفرمایید

 

 

توری مش

 

توری جوشی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02133983724