آشنایی با سیم خاردار ، انواع و کاربردهای آن

آشنایی با سیم خاردار، انواع و کاربردهای آن

یکی از ارکان پر اهمیت حصارکشی های مورد استفاده برای اهداف امنیتی که در بخش بالایی و مرکزی فنس و یا توری حصاری نصب می گردد، سیم خاردار نامیده می شود. سیم های خاردار مفتولی طویل و دارای حاشیه هایی خار مانند بر روی بدنه اصلی خود هستند. نخستین بار لوسین بی اسمیت و کنت اوهایو در سال 1867 موفق به ثبت سیم های خاردار به عنوان یکی از پر استفاده ترین توری های مورد استفاده در حصارکشی شدند.

مفتول های مورد استفاده در ساخت سیم های خاردار دارای جنس های مختلفی بوده از از جمله مهم ترین آن ها می توان به  فلز، استیل، روی و… اشاره نمود. لازم به ذکر است که سیم های خاردار ساخته شده از جنس گالوانیزه به دلیل دارا بودن استحکام منحصر به فرد و مقاومت مثال زدنی پر طرفدارترین نوع این توری ها می باشند.

انواع سیم خاردار

سیم های خاردار غالبا در دو دسته خطی و حلقوی تقسیم بندی می گردند. نوع خطی سیم خاردار مفتولی بلند از جنس گالوانیزه می باشد که با به کارگیری مفتول های تیز خار مانند بر روی بدنه آن، خاردار شده است. سیم های خاردار حلقوی خود به دو دسته کلی خاردار حلقوی معمولی و خاردار حلقوی تیغی تقسیم می شوند. نوع معمولی این دسته از سیم های خاردار شباهت بسیاری به سیم های خاردار خطی دارند. می توان سیم های خاردار را جایگزین توری حصاری هم کرد.

  • سیم خاردار خطی

سیم خاردار خطی را غالبا با به کارگیری دو رشته مفتول دارای قطر دو میلی متر به عنوان محور و با استفاده از دو رشته خار دارای قطر دو و نیم میلی متر که وظیفه آن پیچ خوردن به دور محور می باشد، می سازند. جنس سیم های خاردار خطی گالوانیزه گرم و فاصله میان خارهای آن بسیار کم می باشد. هزینه خرید این دسته از سیم ها بسیار مقرون به صرفه بوده و همین امر موجب شده است که به اقتصادی ترین گزینه ممکن برای حصارکشی تبدیل گردند.

بسته بندی سیم های خاردار خطی با توجه به نیاز مشتری در کلاف های 15 تا 25 کیلوگرمی انجام می شود. لازم به ذکر است که ضخامت سیم استفاده شده در ساخت این سیم و نیز وزن کلاف ها بر اساس سفارشات پذیرفته شده متغیر است.

  • کاربردهای سیم خاردار خطی

سیم های خاردار خطی به منظور حفاظت از یک منطقه ویژه نظیر باغ و یا زمین های کشاورزی و گاهی برای حفاظت از ساختمان های نیمه کاره کاربرد دارند. این دسته از سیم خاردارها معمولا بر روی زمین و در اطراف منطقه مورد نظر نصب می گردند.

این دسته از سیم های خاردار را در صورت لزوم می توان بر روی دیوار نیز نصب نموده و بدین ترتیب امنیت مکان مورد نظر را چند برابر ساخت. سیم های خاردار خطی را در مکان های مختلفی همچون کارخانه ها، مراکز نظامی، فرودگاه ها، مخابرات و… مورد استفاده قرار می دهند.

  • علل محبوبیت سیم خاردار خطی

ماندگاری بسیار بالای این دسته از سیم های خاردار، قابلیت نصب و باز کردن راحت و سریع، انعطاف پذیری بسیار بالا، ایجاد مزاحمت برای جانوران و نیز هزینه پایین از جمله مهم ترین علل محبوبیت این دسته از سیم های خاردار هستند.

  • سیم خاردار حلقوی

سیم خاردار حلقوی که به منظور حفاظت از زمین های زراعی و باغ ها مورد استفاده قرار می گیرند، در دو جنس ایرانی و چینی به بازار عرضه می شوند. بست های موجود در سیم های خاردار از نوع حلقوی موجب مکی شود که این سیم ها به صورت حلقه حلقه باز شده و مانع باز شدن خطی آن ها می گردد.

رشته اصلی سیم های خاردار حلقوی دارای قطر دو و نیم میلی متر و خارهای موجود بر روی این رشته دارای قطر دو میلی متر هستند. نوع حلقوی سیم خاردار غالبا در دو قطر 60 سانتی متری به طول 10 متر و 90 سانتی متری به طول 15 متر تولید شده و به بازار عرضه می گردد.

به منظور اجرای سیم های خاردار حلقوی، نخست پایه هایی را بر روی دیوار مستقر ساخته و سپس این سیم ها را بر روی پایه ها سوار و چفت و بست می نمایند. همان گونه که پیش تر اشاره شد، این دسته از سیم های خاردار در دو نوع خاردار حلقوی معمولی و خاردار حلقوی تیغی موجود هستند.

  • کاربردهای سیم خاردار حلقوی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که اگرچه سیم های خاردار خطی قیمتی مقرون به صرفه تر دارند، اما نوع حلقوی این سیم ها از کیفیت بیشتری برخوردار می باشد. همین امر موجب شده است تا سیم های خاردار حلقوی را در صنایع مهم همچون صنایع نظامی مورد استفاده قرار دهند.

بی شک ساختمان ها و دژهای نظامی نیازمند امنیت فوق العاده بالایی هستند. همین امر موجب شده است که استفاده از نوع حلقوی سیم های خاردار به انتخابی مناسب در این زمینه تبدیل گردد. اما استفاده از سیم خاردار حلقوی تنها به محدود به مکان های نظامی نبوده و به کارگیری آن در باغ ها، زمین های کشاورزی، خانه ها و ویلا ها و همچنین محیط های اداری بسیار متداول است.

برخی از محصولات ما

در زیر میتوانید برخی از محصولات گروه پارسیس را مشاهده بفرمایید.

 

مفتول مسوار

 

مفتول گالوانیزه

 

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02133983724