همه چیز درباره مفتول مسوار

مفتول مسوار چیست؟

همانطور که از نام مفتول مسوار پیداست، می توانیم دلیل نامگذاری این محصول را در یابیم. مفتول مسوار آلیاژی است که از ترکیب آهن و مس به دست می آید. مسوار، نامی است که از رنگ مسی این آلیاژ الهام گرفته شده است.

مفتول مسوار بسیار انعطاف پذیر می باشد و قابلیت چکش خواری بالایی دارد. ترکیبات مس، آنتیموان و قلع در سیم مسوار، باعث گردیده است که در هر سبک کاری دوام و مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

فرآیند تولید مفتول مسوار

برای تولید سیم مفتول مسوار، چند مرحله وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

گام اول

برای ساخت مفتول مسوار، در ابتدا ما نیاز به مواد اولیه ایی داریم که میلگرد آهنی یا وایرود نامیده می شود، قطر این میلگردها حدود 6.5 میلی متر است.

گام دوم

میلگردهای آهنی طی فرآیندی تحت کشش قرار می گیرند که به این فرآیند کشش، نورد گفته می شود. میلگردهای آهنی کشیده می شوند تا به سایزهای کوچک تر در بیایند، از سایز 6.5 میلی متر به قطرهایی با سایزهای متفاوت و استاندارد در می آیند. به محصولی که حاصل از کشش میلگردها به دست می آید، مفتول گفته می شود.

گام سوم

بعد از اینکه میلگردها تبدیل به مفتول شدند، به اسید شویی منتقل می شوند، در این بخش، وانی وجود دارد که حاوی اسید است که به وان اسید شویی معروف است. مفتول به طور کامل توسط اسید موجود در وان شست و شو داده می شود تا از هر گونه چربی و لکه ایی پاک گردد و کاملا صیقلی و صاف شود. این مرحله یکی از مهم ترین و حساس ترین فرآیندهای تولید مفتول مسوار می باشد، چرا که در صورت عدم رعایت ممکن است در مرحله ی بعد، طی فرآیند مسوار کردن مفتول اختلال به وجود بیایید و از کیفیت کار کاسته شود.

گام چهارم

در این مرحله، مفتول شست و شو داده شده در اسید، به وان سولفات مس انتقال داده می شود. در این فرآیند مفتول به رنگ مسی در می آید و لایه ایی از مس روی آن کشیده می شود. در این بخش ما مفتول مسوار را در کارخانه مفتول مسوار، تولید کرده ایم و به اصطلاح مفتول را مسوار کرده ایم.

گام پنجم

مفتول مسوار بعد از گذر از تمام مراحل بالا به سه شکل مفتول مسوارکلاف، شاخه ایی و قرقره ایی تولید می گردد، که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

انواع مفتول مسوار

  • مفتول مسوار کلاف

زمانی که فرآیند تولید مفتول مسوار به اتمام رسید، آن ها را به کلاف هایی با وزن های متفاوت بسته بندی می کنند. وزن این کلاف ها از 15 کیلوگرم تا 100 کیلوگرم متغییر می باشد. در این نوع مفتول، قیمت گذاری بر اساس وزن کلاف ها انجام می شود.

  • مفتول مسوار شاخه

برای اینکه مفتول مسوار را به صورت شاخه ایی تولید کنیم، سیم مفتول های آماده شده را به بخشی انتقال می دهیم که ابتدا به ساکن تاب گیری می شوند و سپس به سایزهای مختلف شاخه شاخه می شوند.

مفتول مسوار شاخه در اندازه های 20 الی 100 سانتی متری قیچی و تولید می گردد. در این نوع محصول هم صنایع مفتولی پارسیس، بر اساس وزن قیمت گذاری های خود را انجام می دهد.

  • مفتول مسوار قرقره ایی

این نوع مفتول مسوار، بسیار نازک و ظریف تر از دو نوع بالا می باشد که عموما دور قرقره هایی پیچیده می شود.

قیمت مفتول مسوار

برای اینکه بتوانید قیمت مفتول مسوار را تخمین بزنید، در ابتدا نیاز است که قیمت مواد اولیه ی تولید مفتول مسوار را بدانیم. همانطور که در بالا ذکر کردیم، ماده ی اولیه ی مفتول مسوار، میلگردهای 6.5 میلی متری هستند.

مواردی همچون، کیفیت، برند میلگرد و کشور سازنده آن می توانند مهم ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد باشند که در نهایت تاثیر مستقیم بر روی قیمت سیم مفتول مسوار می گذارد. در حال حاضر میلگردها از کشورهایی همچون چین و اکراین وارد کشور ایران می شوند.

ضخامت میلگردی که مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین ضخامت لایه ایی از مس که روی میلگرد را می پوشاند، از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت مفتول مسوار می باشند.

کاربردهای مفتول مسوار

  • یکی از مهم ترین و پرکاربردترین استفاده های مفتول مسوار، استفاده از آن در صنعت جوشکاری می باشد. از مفتول مسوار برای جوش دادن دو فلز استفاده می گردد، چرا که نقطه ی ذوب پایین و سرد شدن مناسبی برای این کار دارد.
  • از سایزهای نازک مفتول مسوار در مواردی همچون سوزن مگنه و دوخت کارتن استفاده می کنند.
  • یکی دیگر از کاربردهای مفتول مسوار در ساخت وسایل آشپزخانه است. محصولاتی همچون، آبچکان، قفسه و استفاده از آن به عنوان قطعه ایی در لوازم برقی آشپزخانه رایج است.
  • در صنعت خودروسازی و انواع موتورهای خودرو کاربرد دارد.
  • برای ساخت انواع قفس، کیف، چمدان، جالباسی، باکس و آباژور مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آرماتوربندی عمرانی یکی دیگر از کاربردهای آن است.
  • ساخت انواع پین و استفاده از آن در صنایع ساخت محصولات ریلی رایج است.

خرید مفتول مسوار

برای اینکه بتوانید در زمان خرید مفتول مسوار، دست به انتخاب بهترین کیفیت آن بزنید، نیاز است که موارد همچون: میزان لایه ی مسی که روی مفتول کشیده شده است توجه نمایید. تولید کنندگان مفتول مسوار، برای اینکه استحکام و مقاومت مفتول را افزایش دهند از میزان روکش بیشتری استفاده می کنند.

برای خرید مفتول مسوار فقط کافی است با کارشناسان متخصص صنایع مفتولی پارسیس تماس حاصل نمایید. مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما می تواند به شما در انتخاب مناسب ترین نوع سیم مفتول مسوار کمک نماید.

مقالات مرتبط

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02133983724